24.3.2021.

Recenzija knjige "Osnove protupobunjeničkih operacija: Studija slučaja Afganistana", Roberta Mikca i Hrvoja Luketića

Velike protupobunjeničke operacije, posebice one u Afganistanu i Iraku, treba analizirati i iz njih izvući rješenja za buduće slične operacije bilo gdje u svijetu. O ovoj temi postoje brojne stručne knjige, osobito u SAD-u, no u Hrvatskoj je takve građe malo i potrebno je popuniti određene praznine. Dio je to uvoda knjige Osnove protupobunjeničkih operacija: Studija slučaja Afganistana, koja bi trebala ispuniti dio praznine u području u kojem inače Republika Hrvatska i njezine Oružane snage imaju bogato iskustvo stečeno kroz dugogodišnje sudjelovanje u operacijama u Afganistanu, piše Hrvatski vojnik u kojem je objavljena recenzija knjige. Knjigu je prije par mjeseci najavio i časopis Zaštita.

Autori knjige su docent na Fakultetu političkih znanosti te predavač na vojnim studijima Robert Mikac i pripadnik Hrvatske vojske pukovnik Hrvoje Luketić i nastavnik na Katedri operativnog umijeća na Hrvatskom vojnom učilištu “Dr. Franjo Tuđman“ u Zagrebu. Autori su bili u Afganistanu u NATO-ovoj misiji ISAF 2005. godine, gdje su se i upoznali, te su nešto kasnije došli na ideju kako bi to iskustvo vrijedilo dodatno istražiti, produbiti određena područja, pretvoriti u knjigu i podijeliti sa zainteresiranom javnošću.

“Odabrali smo temu koja je interesantna i relevantna, za nas kao istraživače, ali ponajprije za Oružane snage RH, a pisali smo je široko tako da bude dostupna i drugim oružanima snagama jer tematika koju obrađujemo nije samo vojna, obrađujemo je i s povijesnog i politološkog aspekta,“ pojašnjava dr. sc. Robert Mikac i dodaje kako bi knjiga trebala postati obvezna literatura na svim godinama kadetskog školovanja, kao i na svim razinama vojnog školovanja.

Knjiga je, međutim, po svojem pristupu i stilu namijenjena širokoj stručnoj i znanstvenoj publici, donositeljima politič-kih i institucionalnih odluka, vojnom i policijskom osoblju, kolegama profesorima, istraživačima, znanstvenicima, novinarima, polaznicima vojnih i policijskih škola, studentima, kadetima i svima koje zanima ova tema.

"Budući da se osim vojne tematike dotičemo i kriznog upravljanja, sigurnosnih studija i ostalih aspekata, knjiga može biti literatura i na civilnim sveučilištima kod nas i u cijeloj regiji,“ ističe Mikac. Autori žele objasniti što su to protupobunjeničke operacije, ali pritom krenuti otpočetka jer su, naime, analizom postoje-će literature uvidjeli kako mnogi počinju pisati o operacijama, zanemarujući korak prije toga – odgovoriti na pitanja što su pobune i na koji način one nastaju.

Autori, dakle, smatraju da je važno početi od uzroka. “Analizirali smo neke od ključnih pobuna XX. stoljeća i nji-hove pokretače da vidimo koji su to zajednički motivi, koji su uspjeli mobilizirati mase i povesti ih u pobunu, kao i koji su bili njihovi ciljevi. Duboko vjerujemo da se svaka protupo-bunjenička operacija mora baviti uzrocima, a ne da se, kao što je često slučaj na terenu, bavi posljedicama. Samim time misija ili operacija ima ograničenu mogućnost uspjeha. Mi smo se bavili uzrocima pobuna jer se tek nakon toga može konstruirati koncept protiv pobune, kao i koje sve elemente treba ugraditi u takvu cjelinu,“ kažu autori.

Pukovnik Hrvoje Luketić dvaput je bio u operaciji ISAF, prvi put 2005. kao voditelj operativnog tima u Operativnom središtu Kabulske multinacionalne brigade. Ondje je kao operativni časnik izravno upravljao operacijama, uključujući i borbene operacije. Kako sam ističe riječ je o potpuno drugačijem iskustvu u odnosu na 2012./2013., kad je u operaciji ISAF bio zamjenik zapovjednika sav-jetničkog tima Vojne policije, dakle na poslovima savjetovanja afganistanske vojske. Iz perspektive operativnog iskustva s terena, a poslije sa savje-todavne funkcije, pukovnik Luketić procjenjuje kako se može uočiti velika razlika u razini osposobljenosti Af-ganistanske narodne vojske između 2005. i 2013., u pozitivnom smislu.

Dr. Mikac bio je u misiji 2005., dok je bio pripadnik Hrvatske vojske, a drugi put 2018. godine kao savjetnik ministra obrane u sklopu hrvatskog izaslanstva koje je bilo u posjetu pri-padnicima OSRH. Naglašavaju kako je misija u Afgani-stanu bila vrijedna nastojanja i truda koji je uložen, a korist od knjige koja je nastala na tim iskustvima može biti višestruka. To može biti prilika da se sagledaju i analiziraju lekcije kako bi danas-sutra mogle postati naučene lekcije.

“Smatramo da je arhitektima operacija, onima koji sudjeluju i koji žele dobrobit za sredinu u kojoj se intervenira, ali i za snage koje interveniraju, potrebno više holističkog pristupa. Uz oružane snage i vojno djelovanje, tu je čitav niz zadaća koje obuhvaćaju i druga područja,“ zaključuju autori knjige.

Knjigu je izdao nakladnik Jesenski i Turk u sklopu Biblioteke Polemos, čiji je glavni urednik prof. dr. Ozren Žunec, koji je ujedno i urednik ove knjige. Knjiga ima četiri recenzenta, dva iz Hrvatske: brigadir Hrvatske vojske u mirovini prof. dr. sc. Dario Matika i general Hrvatske vojske u mirovini doc. dr. sc. Slavko Barić te dva međunarodna: izvanredni prof. dr. sc. Denis Čaleta s Instituta za korporativne sigurnosne studije iz Ljubljane i prof. dr. sc. Norman Cigar sa Sveučilišta marinskog korpusa u SAD-u. Predgovor knjizi napisao je bivši ministar obrane i potpredsjednik Vlade RH Damir Krstičević. Zbog epidemiološke situacije knjiga bi trebala imati tek virtualnu promociju, a kad okolnosti dopuste, održat će se i pravo predstavljanje knjige.